Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Žákovské přezdívky jako součást školské jazykové komunikace
Kvíčalová, Marta ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent) ; Šindelářová, Jaromíra (oponent)
NÁZEV: Žákovské přezdívky jako součást školské jazykové komunikace AUTOR: School children's nicknames as a part of the school language communication KATEDRA: Katedra českého jazyka ŠKOLITEL: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. ABSTRAKT Disertační práce se zabývá přezdívkami žáků staršího školního věku z lingvistického a z lingvodidaktického hlediska. Přezdívky nahlížíme nejen jako jazykový prostředek realizace komunikačního aktu oslovení, resp. jako jazykový prostředek označující v komunikaci třetí osobu, ale také jako projev určité konkrétní komunikační strategie v rámci školní třídy. Z tohoto pohledu se přezdívkám v kolektivu žáků dosud nikdo nevěnoval. Jako výzkumnou metodu jsme použili dotazníkové šetření. Hlavní výzkum probíhal ve dvou fázích a jeho hlavním cílem byl 1.) popis a charakteristika 562 přezdívek žáků 8. tříd základních škol a tercií víceletých gymnázií z hlediska motivace jejich vzniku; a 2.) podrobná charakteristika 45 vybraných přezdívek z hlediska jejich fungování (vnímání a prožívání) ve školské jazykové komunikaci, a to z pohledu produktora (skupiny, kde přezdívka vznikla a kde se používá), recipienta (nositele přezdívky) a nezávislých hodnotitelů. Sledovaný materiál nám umožnil vyslovit dílčí závěry o kvalitě jazykové kompetence žáků v závislosti na typu školy, kterou navštěvují....
Školní žákovská šikana a problém mlčící většiny
KADLECOVÁ, Veronika
Bakalářská práce se zabývá vysvětlením pojmů šikana, šikana a násilí ve společnosti, šikana ve školní třídě na druhém stupni ZŠ, dále se zabývá účastníky školní šikany a především mlčící většinou. Nakonec se zaměřuje na malou sociální skupinu a skupinovou dynamiku, charakteristiku žáka druhého stupně se zaměřením na morální a emoční vývoj. Cílem bakalářské práce je pomocí rozhovorů diferencovaně popsat současné postoje účastníků šikany v minulosti. Vzhledem k cíli je využit kvalitativní výzkum za pomocí metody kódování.
Žákovské přezdívky jako součást školské jazykové komunikace
Kvíčalová, Marta ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent) ; Šindelářová, Jaromíra (oponent)
NÁZEV: Žákovské přezdívky jako součást školské jazykové komunikace AUTOR: School children's nicknames as a part of the school language communication KATEDRA: Katedra českého jazyka ŠKOLITEL: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. ABSTRAKT Disertační práce se zabývá přezdívkami žáků staršího školního věku z lingvistického a z lingvodidaktického hlediska. Přezdívky nahlížíme nejen jako jazykový prostředek realizace komunikačního aktu oslovení, resp. jako jazykový prostředek označující v komunikaci třetí osobu, ale také jako projev určité konkrétní komunikační strategie v rámci školní třídy. Z tohoto pohledu se přezdívkám v kolektivu žáků dosud nikdo nevěnoval. Jako výzkumnou metodu jsme použili dotazníkové šetření. Hlavní výzkum probíhal ve dvou fázích a jeho hlavním cílem byl 1.) popis a charakteristika 562 přezdívek žáků 8. tříd základních škol a tercií víceletých gymnázií z hlediska motivace jejich vzniku; a 2.) podrobná charakteristika 45 vybraných přezdívek z hlediska jejich fungování (vnímání a prožívání) ve školské jazykové komunikaci, a to z pohledu produktora (skupiny, kde přezdívka vznikla a kde se používá), recipienta (nositele přezdívky) a nezávislých hodnotitelů. Sledovaný materiál nám umožnil vyslovit dílčí závěry o kvalitě jazykové kompetence žáků v závislosti na typu školy, kterou navštěvují....
Pedagogicko-psychologické aspekty zážitkových kurzů
Husová, Lucie ; Valenta, Josef (vedoucí práce) ; Sedláčková, Daniela (oponent)
Tématem magisterské práce jsou pedagogicko-psychologické aspekty zážitkových kurzů, což je analyzováno na příkladě středoškolských adaptačních kurzů. Teoretická část se na základě odborné literatury věnuje zážitkové pedagogice, zkušenostnímu učení, sociálním skupinám a skupinové atmosféře ve školních kolektivech. Empirická část mapuje vývoj skupinové atmosféry a vývoj skupinových vztahů u čtyř tříd, které absolvovaly různé druhy adaptačních kurzů. Práce shledává, že adaptační kurzy jsou přínosné pro kvalitu vztahů mezi žáky a jejich další vývoj.
Sociální deviace v malé sociální skupině
Hejmalíčková, Veronika ; Novotná, Eliška (vedoucí práce) ; Havlová, Lenka (oponent)
Tato práce je zaměřena na problematiku výskytu sociální deviace v malé sociální skupině. Metodická část práce se zabývá charakteristikou sociální skupiny, sociální normy, sociální deviace a vybranými formami deviantního chování. Výzkumná část je věnována vypozorování deviací ve vybrané malé sociální skupině. Zde je charakterizována metoda výzkumu, popis sociální skupiny a jejího prostředí, analýza sociální skupiny a poznatky o deviaci v sociální skupině. Výstupem je doporučení managementu skupiny pro zlepšení atmosféry ve skupině a zvýšení efektivity práce.
Socioekonomická stratifikace žáků na druhém stupni základních škol
ONDRÁŠEK, Stanislav
Tato bakalářská práce s názvem "Socioekonomická stratifikace žáků na druhém stupni základních škol" poukazuje na problematiku sociální stratifikace resp. socioekonomické stratifikace a s ní spojené dopady na oběti. Obecně vzato se pedagogický sbor zaměřuje na šikanu a to konkrétně na fyzickou šikanu, ale už se moc nezaměřují na psychickou šikanu, která je se socioekonomickou stratifikací spojená. V teoretické části jsou postupně popsány základní pojmy, které se k bakalářské práci vztahují jako např. malá sociální skupina, skupinové konflikty, moc a její využití ve společnosti nebo sociální zabezpečení. Cílem práce bylo zjistit, zda jsou žáci na druhém stupni z důvodů socioekonomické stratifikace stigmatizováni a na základě tohoto cíle byla stanovena hypotéza: "Na druhém stupni základních škol se vyskytuje stigmatizace žáků z důvodu socioekonomické stratifikace.". Ve výzkumné části této práce je charakterizován výzkumný soubor, který tvořili žáci ze ZŠ Volary a ZŠ Bezdrevská v Českých Budějovicích. Výzkum byl složen z celkem 216 respondentů, z toho bylo 122 dívek a 94 chlapců. Respondenti byli osloveni skrze výchovné poradce na školách a poté jim byl rozdán dotazník, který obsahoval 13 otázek. Po vyhodnocení dotazníků byla data zpracována do grafů a pro ověření hypotézy byl použit chí kvadrát test. Stanovená hypotéza se na základě výpočtů nepotvrdila. V diskusi jsou výsledky z výzkumu porovnány s literaturou, která se problematikou sociální stratifikace zabývá. V závěru práce je uvedené jaký přínos může tato bakalářská práce mít a i možný řešení jako např. pořízení školních uniforem.
Klima školních tříd prvních ročníků středních škol v závislosti na adaptačním kurzu
PYTLÍKOVÁ, Anna
Práce se zabývá srovnáním tříd, jež se zúčastnily adaptačního kurzu a těmi, které adaptační kurz neabsolvovaly. Teoretická část charakterizuje školní třídu jako malou sociální skupinu, kde poukazuje na její strukturu. Dále pojednává o skupinové dynamice a současně objasňuje vývojové fáze malé sociální skupiny. Teoretická část práce se také zaměřuje na třídní klima, atmosféru a prostředí. Popisuje se zde adaptační kurz a zároveň se definují jeho cíle. Praktická část práce obsahuje popis a analýzu dotazníků, jež byly zadány třídám prvních ročníků čtyřletých gymnázií v prvních dnech školního roku 2011/2012 a na začátku měsíce listopadu téhož roku. Současně se tato část na základě analýzy dotazníků zabývá zjišťováním rozdílů mezi těmito třídami. Poukazuje se zde na to, že rozdíly mezi těmito třídami jsou nepatrné, ovšem přesto mají adaptační kurzy pro celou třídu přínos.
Vztah mezi členy pedagogického týmu jako determinanta volnočasových edukačních procesů
PYTLÍKOVÁ, Anna
Práce pojednává o vztazích mezi členy pedagogického týmu, kteří svým působením ovlivňují celý edukační proces. První kapitola se zaměřuje na tým z hlediska jeho charakteristiky, vývoje a stanovených cílů. Dále se věnuje spolupráci, vztahům a důvěře mezi členy pedagogického týmu. Druhá kapitola se zabývá pojmy skupinová dynamika, malá sociální skupina a především vývojovými fázemi skupiny. Třetí kapitola se soustřeďuje na vzájemnou interakci mezi malou sociální skupinou a vztahy mezi členy pedagogického týmu. Uvádí rizikové faktory, které negativně ovlivňují práci pedagogů a tím celý edukační proces. Tato kapitola zároveň objasňuje negativa vývojových fází týmu a jejich působení na skupinovou dynamiku malé skupiny.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.